مفاهیم اساسی EFQM

برای اینکه سازمانی نهایت استفاده را از بکارگیری مدل سرآمدی EFQM ببرد،لازم است که تیم مدیریت ابتدا مطمئن شود که سازمان با این مفاهیم راحت ارتباط برقرار می­کند و با آنها آشنایی دارد. در واقع اگر این مفاهیم به خوبی درک نشوند و کاملا پذیرفته نگردند، بکارگیری این مدل برای پیشرفت بسیار سخت و بالقوه بی­معنی خواهد بود.
ترتیب این مفاهیم اهمیتی ندارد و این لیست به معنای جامع بودن آن نیست ، بلکه بر حسب گسترش و بهبود سازمانهای سرآمد، تغییر خواهند کرد.
این مفاهیم اساسی عبارتند از :

نتیجه گرایی
سرآمدی نتایجی را کسب می­کند که رضایت تمام سهامداران سازمان را جلب می­کند.

توجه به مشتری
سرآمدی در مشتریان ارزشهای پایدار ایجاد می­کند.

رهبری و ثبات هدف
سرآمدی،رهبری الهام بخش و چشم انداز پرداز است که با ثبات در هدف همراه می شود.

مدیریت از طریق عملکردها و واقعیتها
سرآمدی، سازمان را از طریق یک سری عملکردها ، مفاهیم و سیستمهای مستقل ازهم که در عین حال دارای مناسبات مشترک می­باشند، مدیریت می کند.

رشد و اشتغال افراد
سرآمدی، میزان مشارکت افراد را برحسب میزان رشد و مشغولیت آنها حداکثر می سازد.

یادگیری، خلاقیت و بهبود مستمر
سرآمدی با حفظ وضع موجود در تضاد است و با بهره­گیری از یادگیری برای خلق زمینه های خلاقیت و بهبود، در ایجاد تغییر تاثیرگذار است.

توسعه مشارکت
سرآمدی مشارکتهای ارزش افزا را توسعه می دهد و حفظ میکند.
مسئولیت اجتماعی
سرآمدی حداقل چارچوبهای معمول را که در آن سازمان فعالیت میکند، توسعه می دهد و تلاش میکند تا انتظارات سرمایه گذاران در جامعه را درک کند و به نحو مقتضی پاسخ دهد.