برای اینکه سازمانی نهایت استفاده را از بکارگیری مدل سرآمدی EFQM ببرد،لازم است که تیم مدیریت ابتدا مطمئن شود که سازمان با این مفاهیم راحت ارتباط برقرار میکند و با آنها آشنایی دارد. در واقع اگر این مفاهیم به خوبی درک نشوند و کاملا پذیرفته نگردند، بکارگیری این مدل برای پیشرفت بسیار سخت و بالقوه بیمعنی خواهد بود.
ترتیب این مفاهیم اهمیتی ندارد و این لیست به معنای جامع بودن آن نیست ، بلکه بر حسب گسترش و بهبود سازمانهای سرآمد، تغییر خواهند کرد.
این مفاهیم اساسی عبارتند از :
نتیجه گرایی
سرآمدی نتایجی را کسب میکند که رضایت تمام سهامداران سازمان را جلب میکند.
توجه به مشتری
سرآمدی در مشتریان ارزشهای پایدار ایجاد میکند.
رهبری و ثبات هدف
سرآمدی،رهبری الهام بخش و چشم انداز پرداز است که با ثبات در هدف همراه می شود.
مدیریت از طریق عملکردها و واقعیتها
سرآمدی، سازمان را از طریق یک سری عملکردها ، مفاهیم و سیستمهای مستقل ازهم که در عین حال دارای مناسبات مشترک میباشند، مدیریت می کند.
رشد و اشتغال افراد
سرآمدی، میزان مشارکت افراد را برحسب میزان رشد و مشغولیت آنها حداکثر می سازد.
یادگیری، خلاقیت و بهبود مستمر
سرآمدی با حفظ وضع موجود در تضاد است و با بهرهگیری از یادگیری برای خلق زمینه های خلاقیت و بهبود، در ایجاد تغییر تاثیرگذار است.
توسعه مشارکت
سرآمدی مشارکتهای ارزش افزا را توسعه می دهد و حفظ میکند.
مسئولیت اجتماعی
سرآمدی حداقل چارچوبهای معمول را که در آن سازمان فعالیت میکند، توسعه می دهد و تلاش میکند تا انتظارات سرمایه گذاران در جامعه را درک کند و به نحو مقتضی پاسخ دهد.