اصول مدیریت کیفیت (3)

اصل 5 : رهیافت سیستمی به مدیریت
 
 
تشخیص، درک و مدیریت فرآیندهای وابسته بهم بصورت یک سیستم موجب افزایش کارایی و اثربخشی سازمان در رسیدن به اهدافش می شود.
 
مزایای کلیدی :
–          ترکیب و ترتیب فرآیندها که به بهترین نحو منجر به نتایج دلخواه می شود.
–          توانایی در تمرکز تلاش بر فرآیندهای کلیدی
–          ایجاد اطمینان برای بخشهای ذینفع در مورد پایداری، اثربخشی و کارایی سازمان
 
اجرای این اصل برای نمونه می تواند نتایج زیر را در پی داشته باشد :
–          ساختن سیستمی برای رسیدن به اهداف سازمان به شکلی کارا و اثربخش
–          درک وابستگیهای بین فرآیندهای سیستم
–          رهیافتهای ساختاریافته که فرآیندها را متعادل و منسجم می کند.
–          ایجاد درک بهتر از نقشها و مسئولیتهایی که برای رسیدن به اهداف مشترک ضروری است که از این طریق تداخل نقشها کاهش می یابد.
–          درک تواناییهای سازمانی و تعیین محدودیتهای منابع قبل از عمل
–          مشخص کردن اینکه چگونه فعالیتهای خاص در یک سیستم باید اجرا شوند
–          بهبود مستمر سیستم از طریق اندازه گیری و ارزیابی
 
 
اصل ششم : بهبود مستمر
 
بهبود مستمر عملکرد کلی سازمان باید همیشه هدف سازمان باشد.
مزایای کلیدی :
–          عملکرد بهتر از طریق قابلیتهای سازمانی بهبود یافته
–          قرار دادن فعالیتهای بهبود همه سطوح در راستای یک هدف استراتژیک سازمان
–          انعطاف پذیری در واکنش سریع به موقعیتها
 
اجرای این اصل برای نمونه می تواند نتایج زیر را در پی داشته باشد :
 
–          بکارگیری یک رهیافت ثابت سازمانی برای بهبود مستمر عملکرد سازمان
–          تجهیز افراد با آموزش روشها و ابزار بهبود مستمر به آنها
–          تبدیل بهبود مستمر محصولات، فرایندها و سیستمها به هدفی برای تمام افراد در سازمان
–          هدف گذاری برای راهنمایی و تعیین شاخصها برای پیگیری بهبود مستمر
–          شناسایی و تایید موارد بهبود
 
 
 
ادامه دارد . . .