معرفی گروه

گروه پارسیان هوشمند یک سازمان بدون مرز است که با مشارکت جمعی از کارشناسان و متخصصان با سابقه در حوزه علوم مدیریت، اقتصاد، مهندسی صنایع و فناوری اطلاعات پایه گذاری گردیده است. هدف نهایی این گروه، ایجاد سامانه جامع رتبه بندی اعتباری در سطح بین المللی می باشد.

عمده فعالیت های این سازمان با توجه به تخصص و تجربه کاری مدیران ارشد آن، در حوزه های زیر دسته بندی می شود:

  1. رتبه بندی
  2. بهینه کاوی
  3. اندازه گیری و تجزیه و تحلیل بهره وری
  4. خدمات مشاوره مدیریت کیفیت و سرآمدی
  5. شبکه سازی
  6. داده کاوی
  7. مطالعات اقتصادی
  8. برگزاری جوایز و همایش های علمی

با توجه به حوزه های کاری فوق، هم اکنون چهار شرکت و بیش از دوازده مرکز و واحد وابسته زیر چتر گروه پارسیان هوشمند در حال فعالیت هستند.

کلیه واحد های ستادی در گروه متمرکز بوده و به تمامی شرکت ها و مراکز زیرمجموعه ارایه خدمت می دهند. شکل زیر شمای کلی ساختار گروه پارسیان هوشمند را نمایش می دهد.

ماموریت این گروه تحقق آرزوها و آرمان های تمامی ذینفعان خویش است. این ماموریت جذاب به عنوان یک هدف بلند پروازانه و در عین حال به صورت واقع بینانه برای آینده شرکت در نظر گرفته شده است و سرنوشت شرکت را که باید به سوی آن حرکت نماید نمایش می دهد. تعریف چنین چشم اندازی برای کارکنان گروه پارسیان هوشمند مسیر حرکت شرکت را مشخص نموده و برای آنها تعهد در انجام بهتر وظایف خود را ایجاد می نماید و سبب می شود برای تحقق چنین چشم اندازی بر هرگونه چالش و محدودیتی غلبه نمایند.

ارزشهای سازمانی

  1. صداقت
  2. ارزش آفرینی
  3. خلاقیت و نوآوری

راهبردهای گروه

  1. توجه ویژه به توانمند سازی سرمایه های انسانی شرکت به عنوان رکن اصلی کسب و کار
  2. توسعه حرفه ای مفهوم رتبه بندی به منظور بهبود مستمر محیط کسب و کار
  3. توجه به ارایه دانش مشاوره مدیریت در قالب نرم افزارهای تحت وب و بکارگیری حرفه ای از فناوری اطلاعات
  4. توجه ویژه به ایجاد رابطه برد- برد با تمامی ذینفعان
  5. یافتن و ایجاد روابط ویژه با شرکای توانمند داخلی و خارجی
  6. توجه ویژه به ایجاد شبکه سازی حرفه ای

گروه پارسیان هوشمند در تلاش است به عنوان مجموعه ای فعال و حرفه ای خلاهای موجود در حوزه مدیریت کلان را در سطح ملی و منطقه ای پوشش دهد. رتبه بندی بنگاه های اقتصادی بهترین روش برای شناسایی فعالان حرفه ای با عملکرد مناسب از فعالان غیر حرفه ای با عملکرد غیر شفاف خواهد بود. خروجی ملموس این موضوع درک عمیق اشخاص از طرف تجاری روبرو در برقراری ارتباط تجاری "مناسب"  و توسعه روابط باشخص "مناسب" در زمان "مناسب" خواهد بود. بدین منظور موضوع رتبه بندی به عنوان کارویژه گروه و به عنوان اولویت اصلی فعالیت های این مجموعه در دستور کار قرار دارد. همگی موارد فوق جز در بستر ایجاد و توسعه یک پایگاه داده مشترک از اطلاعات بنگاه های اقتصادی و بررسی اطلاعات اولیه هر بنگاه به تفکیک و رتبه بندی آنان و اعلام این رتبه ها میسر نخواهد بود. بدین منظور گروه پارسیان هوشمند در گام نخست بر روی طراحی و راه اندازی یک پایگاه داده ملی از اطلاعات عملکردی بنگاه های اقتصادی در حوزه مالی، اقتصادی و بهره وری تمرکز نمود.

این حرکت ملی، بستر مناسبی برای معرفی فعالان حرفه ای در حوزه های مختلف مدیریت از جمله مدیریت بهره وری و اقتصادی است که یکی از خروجی های آن شناسایی جایگاه اشخاص و تعیین میزان موفقیت آنان و ارایه گزارش های اولیه از وضعیت عمومی هر یک در جهت کمک به برقراری ارتباط تجاری حرفه ای تر می باشد.

با این نگاه، سعی شده است تا با استفاده از یک منطق یکپارچه و داشتن نگاه سیستمی و استفاده از تجربیات موجود در سطح بین المللی، بهترین نحوه جمع آوری اطلاعات مورد استفاده قرار گیرد تا شرکت ها به راحتی بتوانند با در اختیار قرار دادن اطلاعات اولیه و در عین حال مهم و تاثیرگذار از بنگاه خود وضعیت عمومی بنگاه خود را مورد بررسی قرار دهند.

پس از راه اندازی این سامانه، ایده اولیه موضوع رتبه بندی در سال 1386 توسط جناب آقای دکتر نهاوندیان ریاست وقت اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران مطرح گشت. این ایده با همت گروه پارسیان هوشمند با هدف اولیه ایجاد تمایز بین اعضای اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران اجرایی گشت. بدین منظور یک سلسله فعالیت های تحقیقاتی تعریف شد که منجر به مطالعه سیستم های  رتبه بندی اعتباری بین المللی روز دنیا نظیر S&P ، Moody ، Fitch و … و نظام های مورد استفاده در خاور دور و همچنین فعالیت های صورت گرفته در اتاق های بازرگانی کشورهای همسایه نظیر اتاق دبی، عربستان و … گشت، علاوه بر این تمام نظام های رتبه بندی در کشور و تاریخچه و اثربخشی آنها نیز مورد مطالعه قرار گرفت و تمامی آنها در قالب یک گزارش تفصیلی و گزارش مدیریتی مستند گردید. لازم به ذکر است که هم اکنون در حدود 10000 صفحه مستند در این زمینه موجود می باشد.

با این توضیح، یکسال بعد دو مدل رتبه بندی طراحی گردید. مدل اول یک مدل جامع با تعداد شاخص های گسترده به منظور رتبه بندی اعتباری بنگاه های اقتصادی شکل گرفت و مدل دوم با همان منطق و تنها با تعداد شاخص های کمتری طراحی گردید که هر دو مدل با توجه به 4 سرفصل مدیریتی، مالی، حقوقی و قانونی طراحی گردید که با انجام شبیه سازی های گسترده مدل صحه گذاری شده و ویرایش قابل ارایه ای از آن ها آماده گردید.

با این نگاه مدل رتبه بندی باید نشان دهنده یک شمای آرمانی از انتظارات عمومی کشور از فعال کسب و کار و یک رویکرد هدایت گر برای دستیابی به اهداف توسعه و افق 1404 باشد. با توجه به این موضوع برنامه های تدوین شده در سطح کلان مسیری را مشخص می نمایند که باید توسط همه اجزای نظام شامل دولت و بخش خصوصی و تعاونی پیگیری گردد.

با توجه به تخصص ویژه مدیران ارشد گروه به عنوان طراحان مدل در موضوع کیفیت ، بهره وری ، تعالی سازمانی تلاش فراوانی صورت گرفته است تا اساس مدل، اجزا، نحوه امتیازدهی و سایر موارد با استفاده از دستاوردهای مدل های روز دنیا باشد. توجه متوازن به ذی نفعان، نتایج کلیدی عملکرد، آنالیز ارزش افزوده، تحلیل روندها و مقایسه با میانگین گروه ها، مفهوم برنامه های آتی، مفهوم حاکمیت سازمانی همگی نمونه هایی از این توجه در نگاه طراحان مدل بوده است.

یکی دیگر از موارد مورد توجه، راهنمایی و هدایت سازمان ها به توجه هر چه بیشتر به مقررات و قوانین کسب و کار، واردات و صادرات و …. می باشد چرا که بسیاری از ناکامی های کسب و کار در سطح ملی به دلیل عدم توجه به این مقررات و یا برداشت های اشتباه از آن ها می باشد.

همچنین داشتن نگاه سیستمی در طراحی مدلی برای کسب موفقیت بنگاه در بلند مدت سبب شده است تا مدلی طراحی گردد که در آن اجزا به صورت کامل با یکدیگر در تعامل بوده و یکدیگر را پشتیبانی نمایند. تعاملات این معیارها به خوبی در مدل دیده شده است و در نهایت سعی شده است تا هدف اصلی که همانا شفاف سازی فضای کسب و کار، غنی سازی بانک های اطلاعاتی و بهبود فضای کسب و کار است، محقق گردد.

با این نگاه، به صورت خلاصه در طراحی مدل رتبه بندی به موارد زیر توجه عمیقی شده است:

توجه ویژه به نگاه سیستمی

نظام ها و مدل های بین المللی رتبه بندی

توجه ویژه به مقررات و قوانین داخلی

اهداف توسعه ای و افق 1404

به صورت خلاصه گزیده ای از فعالیت های گروه پارسیان هوشمند در این حوزه به شرح زیر می باشد:

  1. مجری طرح ملی رتبه بندی اعضای اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران(R4B.ir)
  2. مجری نظام رتبه بندی شرکت های عضو اتاق بازرگانی و صنعت اکو(R4B.co)
  3. طراح و مجری پروژه نظام یکپارچه رتبه بندی اعتباری کشورهای اسلامی(IC-CRS.com)           
  4. انتشار کتاب مرجع رتبه بندی بنگاه های اقتصادی ایران(IRATING.ir)
  5. رتبه بندی تجربیات برتر و تجاری سازی کسب و کارهای دانش بنیان ایران (IKBB.ir)
  6. اجرای پروژه و مشاوره در زمینه سیستم های مدیریتی در حوزه های مختلف (IPC.co.ir)
  7. برگزارکننده جایزه شرکت های برتر مسلمان (MECAward) از طرف مرکز تحقیقات و اطلاع رسانی اتاق بازرگانی و صنایع اسلامی (Icric)
  8. مرکز مطالعات اقتصادی ایرانیان (IRESC.ir)
  9. مرکز گزارشهای مدیریت پارسیان (IPCShop.ir)
  10. طراح و برگزارکننده جشنواره ملی بهره­وری ایران (IPCEL.ir)
  11. راه اندازی سامانه ملی اندازه گیری و تحلیل شاخص­های بهره وری(IRPMC.ir)
  12. راه اندازی شبکه بهینه کاوی ایران به نمایندگی از شبکه جهانی بهینه کاوی (IRBN.ir)
  13. اصلاح ساختار فرآیندهای نهاد ریاست جمهوری