اصول مدیریت کیفیت (2)

اصل 3 : جلب مشارکت کارکنان
 
 
 افراد در تمام سطوح برای یک سازمان، اهمیت دارند. جلب کامل مشارکت افراد باعث می شود که تمام توانایی هایشان برای منافع سازمان مورد استفاده قرار گیرد.
 
مزایای کلیدی :
وجود افراد متعهد و با انگیزه در سازمان
نوآوری و خلاقیت در جلو بردن اهداف سازمان
افراد در برابر عملکردشان پاسخگو هستند
افراد مشتاقند که در فرآیند بهبود مستمر شرکت و همکاری کنند
 
اجرای این اصل برای نمونه می تواند نتایج زیر را در پی داشته باشد :
کارکنان اهمیت نقش و همکاری خود در سازمان را درک می کنند.
محدودیتهای عملکردشان را مشخص می کنند.
مشکلات خود و مسئولیت حل آنها را می پذیرند.
عملکرد خود را درمقایسه با اهداف و مقاصد شخصی خود ارزیابی می کنند.
فعالانه به دنبال موقعیتهایی می روند که سطح صلاحیت، دانش و تجربه آنها را بالا ببرد.    
آزادانه دانش و تجربه خود را به اشتراک می گذارند.
به راحتی در مورد مسائل و مشکلات بحث می کنند.
 
 
اصل 4 : رهیافت فرآیندی
وقتی فعالیتها و منابع مربوط به آنها به صورت یک فرآیند، مدیریت شوند، نتایج دلخواه بصورت اثربخش تری بدست می آید.
مزایای کلیدی :
هزینه های پایین تر و چرخه حیات کوتاهتر از طریق استفاده کارا از منابع
نتایج پایدار، قابل پیش بینی و بهبود یافته
موقعیتهای بهبود اولویت بندی شده و متمرکز
 
اجرای این اصل برای نمونه می تواند نتایج زیر را در پی داشته باشد :
:
فعالیتهای مورد نیاز برای رسیدن به نتایج دلخواه به طور مرتب مشخص می شوند
مسئولیت جوابگویی برای مدیریت فعالیتهای کلیدی مشخص می شود
تجزیه و تحلیل و اندازه گیری میزان قابلیت و قدرت فعالیتهای کلیدی امکانپذیر می شود
وجوه مشترک فعالیتهای کلیدی بین فعالیتهای سازمان مشخص می شود
تمرکز بر عواملی مثل منابع، روشها و مواد اولیه که فعالیتهای کلیدی را در سازمان بهبود می بخشد.
ریسکها، نتایج و اثرات فعالیتها روی مشتریان، فروشندگان و سایر بخشهای ذینفع ارزیابی می شود.